Adat adalah gagasan kebudayaan yang terdiri dari nilai-nilai kebudayaan, norma, kebiasaan, kelembagaan, dan hukum adat yang lazim dilakukan di suatu daerah. Apabila adat ini tidak dilaksanakan akan terjadi kerancuan yang menimbulkan sanksi tak tertulis oleh masyarakat setempat terhadap pelaku yang dianggap menyimpang. Terdapat lebih dari 300 kelompok etnik atau suku bangsa di Indonesia atau tepatnya 1.340 suku bangsa menurut sensus BPS tahun 2010.
Suku bangsa yang dikategorikan sebagai Batak adalah:
1. Batak Toba, dengan Salam Khasnya “Horas Jala Gabe Ma Di Hita Saluhutna!”
2. Batak Karo, dengan Salam Khasnya “Mejuah-juah Kita Krina!”
3. Batak Pakpak, dengan Salam Khasnya “Njuah-juah Mo Banta Karina!”
4. Batak Simalungun, dengan Salam Khasnya “Horas banta Haganupan, Salam Habonaran Do Bona!”
5. Batak Angkola, dengan Salam Khasnya “Horas Tondi Madingin Pir Ma Tondi Matogu, Sayur Matua Bulung!”
6. Batak Mandailing, dengan Salam Khasnya “Horas Tondi Madingin Pir Ma Tondi Matogu, Sayur Matua Bulung!”
BATAK TOBA.
Alasan saya mengulas tentang SUKU BATAK TOBA dikarenakan saya adalah etnis yang terlahir dalam SUKU BATAK TOBA. Bagi anda yang terlahir berbeda suku dengan saya, mari bersama-sama mencintai budaya dari masing-masing kita, kita satukan perbedaan suku, budaya dan adat istiadat serta tradisi yang ada dalam kecintaan kita terhadap NKRI tercinta ini.
Ruhut paradaton ni halak Batak mansai timbo jala tung denggan do. Ai molo adong ulaon adat, atur do idaon di parhundulon, atur di partuturon , atur di panghataion jala atur di parjambaran. Sai marumpasa do angka na malo mandok hata, tabo begeon, ai umpasa i do songon sira ni hata i.
Alai lomos ma roha, ai nungnga marsalpuan angka natuatua na malo jala paradat. Hita pe, tarlobi angka na umposo, hurang do mangharingkothon laho manguhal adatta na uli i. Ai molo tarajumi saonnari on, nungnga lam bahat sian hita na so umboto tangkas adat Batak i, i do umbahen na tubu sipata parsalisian molo adong ulaon adat. Adong do nian umpasa ni ompunta na mandok :
” Di dia tano hinundulan, di si do langit jungjungon. Di dia di pamasa ulaon i, adat nasida do siihuthononhon”
artina sai sidapot solup do na ro.
Unang apala buta adat hita, tapasada ma rohanta manguhal huhut manusun deba ruhut paradaton na ringkot botoonta songon sitiopon, acuan manang rambu-rambu di hita lumobi tu anggka na umposo. Songon nidok ni umpasa:
” Rata pe bulung ni salak, rataan do bulung sitorop. Uli pe hata ni sihalak, ulian do hata torop” .
Asa unang sai tubu parsalisian di na laho mangulahon adat, nunga lam marbisuk jolma, ai nunga sai jolo dibahen tonggoraja/riaraja andorang so mata ni ulaon i. Di tonggoraja/riaraja i ma dipasingkop na hurang singkop, jala patotahon na hurang tota, asa dapot songon nidok ni natuatua :
”Aek godang tu aek laut, dos ni roha sibahen na saut ”.
Dihilala rohanta do, na godang do pe hahuranganta taringot paradaton on, alai rap ma hita padengganhon.
“Asa tubu ma dingindingin, jonok tu sirpang tolu, sai horas tondi madingin, pir tondi matogu”. Mauliate ma.
ADAT BATAK TOBA Adat adalah ugari, andor sipaihut-ihuton (tradisi baik yang akan diikuti). Pepatah Batak menyebut : "Ompu Raja di jolo martungkot siala gundi, pinukka ni Ompu Parjolo, dipaihut-ihut na parpudi". Janganlah diselewengkan makna ungkapan tersebut dengan modifikasi dan variasi yang jauh dari esensinya. Filsafat Batak sesungguhnya telah memberikan penghormatan egaliter kepada semua pihak dalam acara adat, yang tercermin dalam ucapan RAJA. Raja ni Parboru, Raja ni Dongan Tubu, Raja ni Hula-hula, dan Raja Naliat Nalolo.
DALIHAN NA TOLU
Sian na tubu sahat tu na monding halak Batak nunga hot ditontuhon parhundulna. Tolu bagian bolon do ondolan ni partuturon di halak Batak, i ma naginoaran “Dalihan Na Tolu”, hula-hula, dongan sabutuha, dohot boru. Dalihan Na Tolu artina Tungku Berkaki Tiga. Boasa dang di goari Tungku Berkaki Empat? Ae molo opat patna, molo dang disi sada boi dope jong-jong.
Adong deba na mandok, ondolan ni partuturon i, “Dalihan Na Tolu Paopat Sihalsihal” (aleale, dongan sahuta, raja na nigokhon dohot pangula ni huria). Toho do i, alai molo adong siulaon, parhundul ni sihalsihal tongtong do rap dohot dongan sabutuha.
Falsafah ni dalihan na tolu, i ma:
1. Somba (unduk manang pantun) marhulahula,
Ada yang menafsirkan pemahaman ini menjadi “menyembah hul-hula, namun ini tidak tepat. Memang benar kata Somba, yang tekananya pada som berarti menyembah, akan tetapi kata Somba di sini tekananya ba yang adalah kata sifat dan berarti hormat. Sehingga Somba marhula-hula berarti hormat kepada Hula-hula. Hula-hula adalah kelompok marga istri, mulai dari istri kita, kelompok marga ibu(istri bapak), kelompok marga istri opung, dan beberapa generasi; kelompok marga istri anak, kelompok marga istri cucu, kelompok marga istri saudara dan seterusnya dari kelompok dongan tubu. Hula-hula ditengarai sebagai sumber berkat. Hulahula sebagai sumber hagabeon/keturunan. Keturunan diperoleh dari seorang istri yang berasal dari hulahula. Tanpa hulahula tidak ada istri, tanpa istri tidak ada keturunan.
2. Manat mardongan tubu,
Suatu sikap berhati-hati terhadap sesama marga untuk mencegah salah paham dalam pelaksanaan acara adat. Hati–hati dengan teman semarga. Kata orang tua-tua “hau na jonok do na boi marsiogoson” yang berarti kayu yang dekatlah yang dapat bergesekan. Ini menggambarkan bahwa begitu dekat dan seringnya hubungan terjadi, hingga dimungkinkan terjadi konflik, konflik kepentingan, kedudukan, dan lain-lain.
3. Elek marboru.
Rasa sayang yang tidak disertai maksud tersembunyi dan pamrih. Boru adalah anak perempuan kita, atau kelompok marga yang mengambil istri dari anak kita(anak perempuan kita). Sikap lemah lembut terhadap boru perlu, karena dulu borulah yang dapat diharapkan membantu mengerjakan sawah di ladang.tanpa boru, mengadakan pesta suatu hal yang tidak mungkin dilakukan.
Hagabeon, hasangapon dohot hamoraon, i do diparsinta halak Batak di ngoluna, jala sai na lehonon ni Tuhanta do i asal ma somba (unduk manang pantun) marhulahula, manat mardongan tubu, jala elek marboru. Parngoluon ni halak Batak, sian mulai tubu, magodang, hot ripe sahat tu ujung ni ngoluna, di las ni roha manang arsak ni roha, tarihot do tu adat na pinungka ni ompunta sijolojolo tubu. Songon nidok ni umpasa :
“Raja i jolo martungkot siala gundi. Adat na pinungka ni ompu na parjolo,diihuthon di pudi”.
Mantabs Bro
ReplyDelete